ساندویچ پانل ضد حریق
ساندویچ پانل ضد حریق
می 16, 2018
ساندویچ پانل ویژه آزمایشگاه‌ها
ساندویچ پانل ویژه آزمایشگاه‌ها
می 30, 2018
ساندویچ پانل ضد صوت

ساندویچ پانل ضد صوت یکی از بهترین مواد مورد استفاده در صنایع هوایی به حساب می‌آید. این ساندویچ پانل توانایی خنثی کردن فرکانس‌های صوتی بالاتر از ۱۲۵ دسی‌بل مانند صدای موتور جت را دارد. در تولید قطار، هواپیما، هلیکوپتر مشکلی که از قدیم وجود داشته سر وصدای زیاد موتور و رتور اصلی است. این متریال برای کم کردن سر و صدای و بارگذاری پوشش‌ها و پانل‌های دیوار داخلی کابین هلی‌کوپتر ساخته شده است. ساختار نوسانات کم سر و صدا در کابین است.

ساندویچ پانل ضد صوت

کاربردهای ساندویچ پانل ضد صوت

ساندویچ پانل ضد صوت از سه لایه تشکیل شده است. در قسمت داخلی آن از پشم سنگ با دانسیته ۸۰ یا ۱۲۰ استفاده می‌شود. از ورقه گالوانیزه پانچ شده یا سوراخ دار به جای لایه درونی استفاده می‌شود. وجود این پانچ‌ها سر و صدای اضافی را جذب می کند و مانند یک عایق عمل می‌کند. این سوراخ برای محدود کردن فرکانس ناشی از سر و صدا است.

ورق گالوانیزه میرایی بالا و نوسان زیادی دارد. پشم سنگ خاصیت نیرومندی در جذب و دفع صدا دارد. دو ورق گالوانیزه که یکی صاف و دیگری پانچ شده است و هسته میانی که از جنس پشم سنگ است. با استفاده از خاصیت طبیعی دو ورق با مکانیزیمی ساده این خاصیت ایجاد شده است. به این صورت که صوت از لایه ی اولی که ورق گالوانیزه پانچ شده (سوراخ‌دار) است عبور می‌کند. به پشم سنگ برخورد می‌کند و در جا کشته می‌شود. اگر صدای ریز یا برد زیادی داشته باشد از پشم سنگ عبور کرده و به لایه ی دوم ورق گالوانیزه سالم برخورد می‌کند و میرا یا بازگشت می‌شود. به داخل پشم سنگ که اینجا دوباره صداگیری یا کشته میشود.

ساندویچ پانل ضد صوت

موارد استفاده ساندویچ پانل ضد صوت

ساندویچ پانل کامپوزیتی

نوع دیگر ساندویچ پانل ضد صوت به نام پانل کامپوزیتی وجود دارد که به نسبت وزن سبکتر و قیمت مناسبتری دارد. پوشش آن در لایه اول و دوم از فیبر است و هیته آن توخالی است. پوشش پوسته کامپوزیت از الیاف شیشه‌ای است و به صورت کامپوزیت جامد در آمده به همین دلیل هزینه آن نیز کاهش پیدا کرده است. لایه فیبری با هسته توخالی سر و صدا را جذب می کند. باعث وزن سبکتر، توان بالا و سفتی پانل می شود. هزینه تولید آن پایین می آید.

این پانل به دلیل عایق صوتی بالایی که دارد جهت استفاده در هلیکوپتر بسیار مناسب است. به هدف ازائه بهترین محافظ در برابر سر و صدا از پوشش جامد یا الیاف خالص می‌توان استفاده کرد. که حدود ۹۵ در به بالا از میزان سر و صدا کاسته می‌شود. عایقی مناسب در برابر گرد و غبار و رطوبت به داخل کابین است.

فیبر استفاده شده در پانل کامپوزیتی حالت انعطاف پذیری دارد. این پانل‌ها یک سطح صاف را در داخل کابین شکل می‌دهند و باعث کاهش وزن سازه می شوند. از این پانل‌ برای قابسازی و دیواره‌های داخلی و بیرونی استفاده می‌کنند. برای مثال در بدنه هواپیما به دلیل تحمل فشار بارهای جانبی و همچنین استقامت زیاد و وزن کمی که دارد از آن استفاده می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان