سقف ساندویچ پانل
مزایا و ویژگی‌های ساختن سقف با ساندویچ پانل
ژانویه 17, 2019
ساخت سوله با ساندویچ پانل
مزایای ساخت سوله با ساندویچ پانل
ژانویه 31, 2019
ساندویچ پانل دست دوم

ساندویچ پانل نوعی پوشش برای دیوار و یا سقف است که معمولاً از سه لایه تشکیل می‌شود. دو لایه بیرونی که لایه میانی را که از عایق ساخته شده است، پوشش می‌دهند. ساندویچ پانل‌ها وزنی سبک دارند و انعطاف‌پذیر هستند. در ساخت آن‌ها از پشم سنگ، پشم شیشه و پلی استایرن استفاده می‌شود و علت سبک‌وزنی و منعطف بودن آن‌ها نیز جنس این مواد است.

از این مواد بیشتر برای ساخت فضاهایی استفاده می‌شود که ثابت نیستند و امکان جا به جایی آن‌ها وجود دارد. به همین علت، در ساخت سرویس‌های بهداشتی خیابانی، درمانگاه‌های صحرایی، خانه‌های سیار، نمازخانه‌ها، تعمیرگاه‌های سیار، دکه‌های روزنامه‌فروشی، کانکس، کانتینر، دیوارها و سقف‌های کاذب، خانه‌های پیش‌ساخته، طرح‌های اولیه ساختمان‌ها، مکان‌های اسکان موقت، پست نگهبانی، واحدهای امدادی، سوله و انبار، سردخانه و پوشش فضاهایی مانند استخرها و باشگاه‌های ورزشی و… استفاده می‌شود.

همان طور که ذکر شد، بیشترین مصرف ساندویچ پانل‌ها برای ساخت فضاهایی موقتی و سیار است. در نتیجه، ممکن است پس از مدتی استفاده، دیگر نیازی به آن‌ها نباشد؛ اما همچنین می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؛ زیرا ساندویچ پانل‌ها قدرت و استحکام زیادی دارند. در برابر حرارت و صدا عایق هستند و به علت جنس عایق‌ها امکان رشد قارچ و باکتری در آن‌ها وجود ندارد. پس چرا در ساخت فضاهای موردنیازمان از ساندویچ پانل دست دوم استفاده نکنیم؟!

استفاده از ساندویچ پانل دست دوم مزایا و معایب خود را دارد و در این مقاله قصد داریم به صورت مختصر و مفید، به بررسی نکات مثبت و منفی استفاده از ساندویچ پانل دست دوم در ساخت و ساز بپردازیم.

انواع ساندویچ پانل بر اساس نوع عایق

  • ساندویچ پانل پشم سنگ
  • ساندویچ پانل اکس پی اس
  • ساندویچ پانل پلی استایرن
  • ساندویچ پانل پلی یورتان

انواع ساندویچ پانل بر اساس نوع استفاده

  • ساندویچ پانل سقفی
  • ساندویچ پانل دیواری
  • ساندویچ پانل سردخانه‌ای
  • ساندویچ پانل نسوز

مزایای استفاده از ساندویچ پانل دست دوم در ساخت و ساز

ساندویچ پانل دست دوم

مسلماً اولین مزیتی که به ذهن هر کسی می‌رسد، کاهش قیمت آن‌ها است. مثل اکثر وسایل و لوازم دیگری که استعمال شده آن‌ها قیمت کمتری خواهد داشت، ساندویچ پانل دست دوم نیز قیمت کمتری نسبت به نوع کار نکرده آن دارد. برای ساخت برخی از فضاها و ساختمان‌ها باید از ساندویچ پانل باکیفیتی استفاده شود. به عنوان مثال، همیشه توصیه می‌شود برای ساخت سقف از ساندویچ پانل‌های مرغوب استفاده شود. قیمت یک ساندویچ پانل باکیفیت پایین نیست و ممکن است هزینه‌های ساخت را بسیار بالا ببرد.

اگر قصد دارید در امور مالی خود صرفه‌جویی کنید و ساخت فضایی برای شما مقرون به صرفه باشد، بهتر است به دنبال ساندویچ پانل‌های دست دوم بگردید. با توجه به ویژگی‌ها و خاصیت ساندویچ پانل‌ها امکان آسیب دیدن آن‌ها پایین است. پس به سادگی می‌توانید ساندویچ پانل سالم دست دوم پیدا کنید و از آن‌ها استفاده کنید.

راه‌های دیگری هم برای کاهش هزینه خرید آن‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، شما می‌توانید از ساندویچ پانل‌هایی استفاده کنید که کیفیت ساخت پایین‌تری دارند. از مدل‌هایی استفاده کنید که ضخامت ورق کمتری دارند و یا ضخامت فوم عایق آن‌ها کم است و یا دانسیته پایینی دارند. ساندویچ پانل‌هایی هم وجود دارند که به جای دو رو ورق بودن، یک رو ورق هستند. همان گونه که پیدا است هزینه کردن برای خرید چنین ساندویچ پانلی صرف ندارد و حال که قصد هزینه کردن دارید، بهتر است محصولی را تهیه کنید که همچنان کیفیت خود را حفظ کرده باشد و چه چیزی بهتر از نوع دست دوم ساندویچ پانل‌ها؟

مزیت دیگر خرید ساندویچ پانل دست دوم، نصب و دسترسی آسان است. ساندویچ پانل‌ها حاضر و آماده هستند و نیازی نیست که در اندازه‌های مختلفی سفارش داده شوند. این مزیت موجب می‌شود در زمان خود هم بتوانید صرفه‌جویی کنید.

معایب استفاده از ساندویچ پانل دست دوم

از جمله معایب استفاده از نوع دست دوم ساندویچ پانل‌ها این است که عمر مفید آن‌ها پایین‌تر از نوع دست اول است. به هر حال این ساندویچ پانل‌ها در برابر حرارت و هوا قرار گرفته‌اند و ممکن است میزان استحکامشان پایین آمده باشد. بهتر است از ساندویچ پانل‌های دست دوم در بخش‌های داخلی ساختمان استفاده شود تا کمتر در معرض هوا قرار بگیرند و کیفیت خود را از دست ندهند و عملکرد مناسبی داشته باشند.

نکته منفی دیگر مربوط به اندازه آن‌ها می‌شود. اصولاً ساندویچ پانل‌ها را به اندازه‌ای که سفارش داده می‌شوند، برش می‌زنند و همین امر، پیدا کردن ساندویچ پانلی با اندازه مناسب فضای شما را دشوار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان