ساندویچ پانل سردخانه‌ای
ساندویچ پانل سردخانه‌ای
اکتبر 24, 2018
سقف ساندویچ پانل
مزایا و ویژگی‌های ساختن سقف با ساندویچ پانل
ژانویه 17, 2019
برتری ساندویچ پانل

همیشه یکی از دغدغه‌های انسان ساختن مکان‌هایی مسکونی و تجاری با کیفیت بالا و نوین بوده است و همیشه برای کاستن از این دغدغه خود تلاش کرده است. برای تحقق این امر استفاده از بهترین مصالح ساختمانی یک نکته بسیار مهم است. با تلاش انسان و پیشرفت تکنولوژی، مصالحی سنتی کم کم جای خود را به متریال‌های جدید داده‌اند و باعث پیشرفت در پروژه‌ها شده ‌است. یکی از متریال‌هایی که مورد توجه سازندگان قرار گرفته متریال ساندویچ پانل است. مزایای بسیار زیاد باعث برتری ساندویچ پانل نسبت به مصالح سنتی شده است.

عوامل برتری ساندویچ پانل

برتری ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها یکی از مصالح جدیدی بوده که از سه لایه تشکیل شده است. در دو طرف ساندیچ پانل ورقه‌های فلزی وجود دارند و در بین این دو ورق یک لایه میانی وجود دارد که به مانند یک عایق عمل می‌کند. جنس ورق‌های فلزی در بیشتر موارد از آلومینیوم، گالوانیزه و آلوزینک است. متریال ساندویچ پانل کاربردهایی بسیار زیادی از جمله در ساخت ساختمان‌ها، کارخانه‌ها، سردخانه‌ها، بیمارستان‌ها، کانکس‌ها، سوله‌های ورزشی، انبارها، سیلوها و … دارد. اما چه عواملی باعث برتری ساندویچ پانل نسبت به مصالح دیگر شده است؟. هدف ما در این مقاله ارائه‌ برتری‌ها و مزیت‌های ساندویچ پانل نسبت به مصالح دیگر است، پس حتماً تا آخر مقاله را مطالعه کنید.

برتری ساندویچ پانل

۱- سبک بودن سازه

سبک بودن اولین برتری ساندویچ پانل نسبت به دیگر مصالح است. در هنگام ساخت ساندویچ پانل از مواد سبک در داخل هسته پانل‌ها استفاده می‌کنند و این امر باعث سبک بودن و وزن کم ساندویچ پانل شده است. می‌توان گفت یک دیوار ساخته شده با ساندویچ پانل در حدود ۵۰ درصد سبک‌تر از دیوارهای ساخته شده با مصالح سنتی است. در نتیجه وزن کلی ساختمان شما کمتر خواهد بود.

۲- مقاومت بالا در برابر فشار

با توجه به سبک بودن ساندویچ پانل‌ها، این متریال مقاومت بسیار بالایی در مقابل بارهای فشاری و ضربه‌ای دارد. این پانل‌ها نیروی وارده را به خوبی جذب خواهد کرد و مقاومت بسیار بیشتری نسبت به دیگر مصالح دارد. این امر به ویژه در هنگام ساخت سقف‌های کاذب و دیوارها بسیار مهم است.

۳- ایمنی بالا ساندویچ پانل

ایمنی یک سازه همیشه مورد توجه انسان بوده و بسیار مهم است. وقتی که شما در سازه خود از متریال ساندویچ پانل استفاده کنید در مقابل بسیاری از حوادث طبیعی همانند زمین‌لرزه، آتش‌سوزی و عوامل محیطی دیگر در امان خواهید بود. این متریال در برابر این حوادث بسیار محکم و مقاوم است. ساندویچ پانل به علت سبک بودن، خسارت‌های احتمالی کمتری در هنگام وقوع زلزله خواهد داشت.

۴- حمل آسان و سرعت نصب بالا

می‌توان برتری اصلی ساندویچ پانل را حمل آسان و سرعت نصب بالا عنوان کرد. این مزیت ارزش ویژه‌ای به این متریال داده است. شما برای حمل و نقل ساندویچ پانل‌ها باید حتماً دستورالعمل‌های حمل آن را بدانید تا به راحتی بتوانید آن را حمل کنید. همچنین نصب ساندویچ پانل بسیار آسان بوده و حتی در ارتفاعات بالا بدون هیچ مشکلی می‌توانید آن را نصب کنید.

۵- مقاومت بالا در مقابل خوردگی

مقاومت بالا در مقابل خوردگی دیگر برتری ساندویچ پانل نسبت به مصالح سنتی است. ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری در برابر شرایط محیطی از جمله رطوبت، باران و برف بسیار مقاوم هستند.  این ویژگی باعث شده است که طول عمر آن‌ها بالا رفته و شما بتوانید چندین سال از آن استفاده کنید. مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی باعث شده است که از این متریال در محیط‌های حساس از جمله کارخانه‌های لبنیات و سردخانه‌ها بهره ببرند. ساندویچ پانل در اتاق تمیز (کلین روم) موسسات تحقیقاتی کاربرد زیادی دارد.

۶- قیمت تمام شده پایین

قیمت تمام شده ساندویچ پانل با توجه به سرعت بالای حمل و نقل بسیار کمتر از مصالح سنتی است. استفاده از این متریال هزینه ساخت را ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش خواهد داد. ساندویچ پانل‌ها آماده بوده و برای استفاده از آن‌ها به ترکیب این متریال با مصالح دیگر نیازی نیست. پس با توجه به این نکته قیمت تمام شده آن کاهش می‌یابد.

۷- توانایی بازیافت ساندویچ پانل

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم ساندویچ پانل قابلیت بازیافت آن است. یعنی از پانل‌ها می‌توان به صورت مجدد در صنعت استفاده کرد. این قابلیت باعث کاهش هزینه و افزایش صرفه اقتصادی خواهد شد و می‌تواند یک مزیت بسیار مثبت باشد.

۸- عایق بودن در برابر حرارت و صوت

نفوذ نکردن سر و صدا و همچنین حرارت به داخل ساختمان برای ساکنین آن بسیار مهم است. برای سازندگان سازه‌ها استفاده از مصالحی که عایق صوت و حرارت باشند بسیار مورد توجه است. ساندویچ پانل‌ها از جمله این مصالح هستند که در هنگام ساخت آن‌ها با به کاربردن هسته‌ای از جنس عایق مانع نفوذ صوت و حرارت به داخل ساختمان می‌شوند. همچنین این متریال باعث کاهش اتلاف انرژی می‌گردد.

۹- تنوع رنگ و زیبایی

برای ساخت سازه خود می‌توانید از ساندویچ پانل‌هایی با رنگ‌های متنوع استفاده کنید. شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود و نوع پروژه رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید. این تنوع رنگ در ساندویچ پانل‌ها باعث زیبایی دو چندان پروژه شما می‌شود.

پس با توجه به مطالب بیان شده برتری ساندویچ پانل نسبت به مصالح سنتی زیاد بوده و یکی از دلایل استقبال سازندگان از این متریال را این امر عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان