نمایشگاه مصالح ساختمانی تهران4
ساندویچ پانل دیواری
جولای 22, 2016
غشاء PVC
جولای 28, 2016

معرفی اتاق تمیز (کلین روم)

اتاق تمیز یک محیط کنترل شده است که دارای یک سطح پایین از آلاینده مانند گرد و غبار، میکروب های موجود در هوا، ذرات آئروسل، و بخارات شیمیایی است. یک اتاق تمیز دارای یک سطح کنترل آلودگی است که توسط تعدادی از ذرات در هر متر مکعب در یک اندازه دقیق ذرات مشخص شده است. هوای محیط خارج در یک محیط معمولی شهرستان شامل ۳۵،۰۰۰،۰۰۰ ذرات در هر متر مکعب، ۰٫۵ میلی متر و بزرگتر در قطر، مربوط به ۹ اتاق تمیز ISO است که در پایین ترین سطح از استانداردهای اتاق تمیز است.

نمای کلی اتاق تمیز

اتاق تمیز عملا در هر صنعت استفاده می شود که در آن ذرات کوچک منفی می تواند بر فرآیند تولید تاثیرگذار باشد. آنها در اندازه و پیچیدگی های متفاوت هستند، و به طور گسترده در صنایع مانند تولید نیمه هادی، داروسازی، بیوتکنولوژی، دستگاه های پزشکی و علوم زیستی، و همچنین به عنوان فرایند حیاتی تولید مشترک در هوا و فضا، اپتیک، نظامی و وزارت انرژی استفاده می شود.

اصول جریان هوا در اتاق تمیز

حفظ هوای بدون ذرات از طریق بکارگیری آرام و یا اصول جریان هوای آشفته با استفاده از هر دو فیلتر HEPA یا ULPA انجام می گیرد.

طراحی ساخت و ساز

ساخت و ساز و طراحی اتاق تمیز ها عموما به شرح زیر است:

  1. مواد ساخت و ساز از یک اتاق تمیز باید صاف بر روی سطح رو به داخل اتاق تمیز باشد. انتخاب رنگ برای سقف، دیوار و درب سفید است. امروزه عموما ساندویچ پانل با پلی اورتان پر شده با پلی استایرن و یا با ورق فولاد پس از اتمام پخت پوشش داده شده استفاده می شود.
  2. سطح باید بگونه ای ساخته شود که به راحتی پاک و عاری از هر گونه آلودگی باشد. پرداخت سطح در یک اتاق تمیز باید طوری باشد که از پراکنده شدن تراشه و یا ذرات و موادی که ممکن است اتاق تمیز را آلوده کند جلوگیری شود.
  3. ته و مفاصل داخل اتاق تمیز دیده می شود، باید دهانه که ممکن است باعث پراکنده و پنهان شدن خاک شود را نشان ندهد. نقطه نفوذ (به عنوان مثال برای خدمات برنامه، آبپاش و یا دستگاه های دیگر و وسایل نور) باید به حداقل مورد نیاز نگه داشته، و با نوعی سیلیکون مناسب مهر و موم شود ( به عنوان مثال ضد قارچ، FDA تایید شده )
  4. دیوار، کف و سقف در اتاق های تمیز باید طراحی و ساخته شود و در چنین راهی است که سطوح برای تمیز کردن قابل دسترس هستند.
  5. سطح اتاق تمیز، به خصوص کف، باید قادر به تحمل مواد ضد عفونی کننده های شیمیایی که در اتاق تمیز و یا محصولات مایع استفاده می شود باشد.
  6. نوع کف اتاق تمیز باید آسان تمیز CLEANABLE، مقاومت شیمیایی باشد. گوشه و محل اتصال ممکن است coving خیط و پیت کردن به خصوص در کف به دیوار و دیوار به دیوار محل اتصال کف به دیوار تا سقف فراهم می کند.
  7. سیستم سقف باید مانع از ورود پرسنل بازرسی و یا ارائه خدمات دیگر نباشد.
  8. عبور از طریق جعبه فعال و استاندارد، باید قفل با چراغ نشانگر دو برابر شود.
  9. دیففوسرس هوا در راهروها و فرآیندهای اتاق باید طراحی در چنین راهی باعث جلوگیری از آلودگی و گرد و غبارشود.

کف سازی :

تصویر اتاق تمیز 1

  1. لایه های سطحی طبقه باید غیر متخلخل باشد، مقاوم در برابر لغزش، مقاوم در برابر سایش، هدایت در صورت لزوم؛ مقاوم در برابر مواد شیمیایی و آسان برای تمیز کردن.
  2. طبقه باید بارهای سنگین استاتیکی و دینامیکی با دوام مورد نیاز را پشتیبانی کند.

پانل دیوار :

تصویر اتاق تمیز 2

  1. سیستم دیوار باید دارای ساختار تراز باشد، از ساندویچ پانل هایی با مواد فولاد ضد زنگ پوشش داده شده باشد.
  2. پنجره های شیشه ای ایمنی را می توان در یک ساندویچ پانل یکپارچه جاسازی کرد.
  3. نوار پوشش و یا مهر و موم بین ساندویچ پانل برای تسهیل تمیز کردن موثر و حفظ محدود آلاینده ها باید صاف باشد.

جهت مطالعه مقالات بیشتر در مورد ساندویچ پانل اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان