لوکس‌ترین خانه‌ها
ساخت لوکس‌ترین خانه‌ها با ساندویچ پانل
اکتبر 21, 2018
برتری ساندویچ پانل
عوامل برتری ساندویچ پانل نسبت به سایر مصالح
اکتبر 26, 2018
ساندویچ پانل سردخانه‌ای

ساندویچ پانل سردخانه‌ای، یکی از جدیدترین و پرکاربردترین محصولات از سری محصولات تولیدی ساندویچ پانل است. محافظت و نگهداری از انواع مواد و محصولات در دماهای مختلف، از اهداف استفاده از سردخانه‌ها در صنایع مختلف محسوب می‌شود. امکان جلوگیری از انتقال حرارت در سردخانه‌ها، مهم‌ترین ویژگی آن‌ها در سردسازی محصولات به حساب می‌آید.

 ساندویچ پانل سردخانه‌ای، از یک بخش میانی که شامل ماده پلی یورتان است و لایه‌های فلزی اطراف آن تشکیل شده‌است. هم‌پوشانی این لایه‌ها باعث شده‌است که کم‌ترین انتقال حرارت در ساختار ساندویچ پانل‌ها صورت گیرد و همین ویژگی، آن‌ها را از سایر مصالح مورد استفاده در ساختار سردخانه‌ها متمایز کرده‌است. در ادامه این مقاله، شما را با ویژگی‌ها و مزایای ساندویچ پانل‌های سردخانه‌ای بیشتر آشنا خواهیم‌کرد.

هدف استفاده از ساندویچ پانل در سردخانه

 ساندویچ پانل سردخانه‌ای

در گذشته از مصالح و مواد مختلفی برای ساخت دیوارهای سردخانه‌ها استفاده شده‌است. از جمله این مواد می‌توان به خرده چوب و پوست حیوانات اشاره کرد که تا حدودی عایق حرارتی به حساب می‌آمدند. امروزه با توجه به پیشرفت‌های مختلف در زمینه‌ صنعت و ساختمان‌سازی، ساندویچ پانل یک گزینه عالی برای استفاده در دیوارهای سردخانه‌ای محسوب می‌شود که هم از اتلاف انرژی تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند و هم یک محیط متناسب بدون انتقال گرما و سرما ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های ساندویچ پانل سردخانه‌ای

 ساندویچ پانل سردخانه‌ای

ساندویچ پانل‌های سردخانه‌ای در ضخامت‌های ۸ تا ۲۰ سانتی‌متری عرضه می‌شوند.

ورق آلوزینک از پیش رنگ شده موجود در ساختار ساندویچ پانل سردخانه‌ای، موجب شده‌است که این نوع از ساندویچ پانل‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط محیطی مختلف مثل رطوبت، خوردگی، پوسیدگی، گرما و سرما داشته باشند.

یکی از مشکلاتی که خریداران با آن روبه‌رو هستند مسئله‌ی اشتعال و آتش‌سوزی در سردخانه‌ها است. تولیدکنندگان ساندویچ پانل برای این مشکل نیز راه‌حلی ارائه داده‌اند. در ساختار ساندویچ پانل‌ سردخانه‌ای از فوم غیرقابل اشتعال PIR استفاده شده است که آن‌ها را در مقابل آتش‌سوزی مقاوم ساخته است.

یکی دیگر از ویژگی‌های ساندویچ پانل سردخانه‌ای، بالا بودن سرعت نصب آن‌ است که این مسئله باعث بالا بردن سرعت تحویل پروژه‌ها شده‌است.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل سردخانه‌ای

ساندویچ پانل سردخانه‌ای

با توجه به مواد مورد استفاده در ساختار این نوع ساندویچ پانل‌ها، مزایای متعددی برای آن‌ها گزارش شده‌ که در قسمت زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده‌است:

  • سرعت نصب و اجرای بالا
  • استاندارد و متناسب برای استفاده در انبار محصولات غذایی و بهداشتی
  • عایق بودن در مقابل سرما و گرما یکی دیگر از مزایای اصلی این محصول است.
  • شستشوی راحت
  • مقاوم در برابر ضربات، مواد شیمیایی و شرایط مختلف محیطی در طول زمان
  • وزن سبک و قابلیت حمل آسان به علت وجود ماده پلی یورتان در ساختار آن
  • ضد اشتعال
  • مقرون به‌صرفه
  • طول عمر زیاد
  • قابلیت تحمل فشار بالا در برابر بارهای سنگین
  • کاهش قابل توجه هزینه‌های برق مصرفی سردخانه‌ها
  • اصول بهداشتی رعایت شده در تولید آن‌ها
  • قابلیت استفاده مجدد
  • قابلیت نصب در شرایط اقلیمی مختلف

موارد استفاده از ساندویچ پانل‌های سردخانه‌ای

 ساندویچ پانل سردخانه‌ای

ساندویچ پانل‌ سردخانه‌ای را می‌توان در مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار داد. از جمله این مکان‌‌ها می‎‌توان به سردخانه‌ها با دماهای متفاوت، تونل‌های منجمد، کارخانه‌های صنعتی، صنایع کشاورزی، تجهیزات پزشکی و صنایع مواد غذایی اشاره کرد. پایین بودن کیفیت فرآیند سردسازی در ساختمان‌های سردخانه‌ای، باعث وارد آوردن ضررهای بسیاری به محصولات موجود در آن‌ها و اتلاف هزینه می‌شود. علاوه بر مواردی که اشاره شد از ساندویچ پانل سردخانه‌ای می‌توان در موارد زیر نیز استفاده کرد:

  • واحدهای سردسازی هتل‌ها و ورزشگاه‌ها
  • سردسازی صنایع حیوانی و دریایی
  • دام داری‌
  • تجهیزات آزمایشگاهی، بیمارستانی، دارویی و تولیدی گل و گیاه

مواد تشکیل دهنده ساختار ساندویچ پانل سردخانه‌ای

 ساندویچ پانل سردخانه‌ای

فوم داخلی موجود در این ساندویچ پانل‌ها از جنس پلی یورتان است که دسته‌ای از پلیمرهای پرمصرف با خواص بی‌نظیر است. اما مشکلی که پلی یورتان دارد این است که ماده‌ای سخت و شکننده است که قرار دادن آن در بین دو لایه فلزی، استحکام آن را تا حدود زیادی بالا برده و مقاومت کششی آن را بیشتر کرده‌است. همچنین در ساندویچ پانل‌های سردخانه‌ای به جای استفاده از پلی استایرن که ماده‌ای قابل اشتعال است از پلی یورتان استفاده می‌شود که علاوه بر مزایای پلی استایرن به‌عنوان یک عایق سردخانه‌ای مناسب، غیر قابل اشتعال نیز هست و جایگزین مناسبی برای پلی استایرن محسوب می‌شود.

به‌طور کلی ساندویچ پانل‌ها شامل ۵ لایه هستند. دو لایه محافظ درونی و بیرونی و یک لایه مخصوص پلی یورتانی که به‌وسیله دو لایه چسب مخصوص به یکدیگر متصل شده‌اند. فوم پلی یورتانی به کار رفته در داخل ساندویچ پانل دارای دانسیته ۴۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.

روکش مورد استفاده در ساندویچ پانل سردخانه‌ای معمولا از سه نوع ورق گالوانیزه، ورق آلومینیوم یا ورق آلوزینک تشکیل می‌شود.

اشکال مختلف کف سردخانه‌ها:

  1. ساندویچ پانل مخصوص کف با ضخامت‌های ۱۲، ۵/۱۲و ۱۵ سانتی‌متری
  2. عایق پلاستوفرم

انواع مورد استفاده ساندویچ پانل‌ها در سردخانه‌ها:

براساس دمای سردخانه‌ها، از ضخامت‌های مختلف ساندویچ پانل‌ها استفاده می‌شود. به‌طور معمول در سردخانه‌های بالای صفر درجه، از ساندویچ پانل ۱۰ سانتی‌متری و در سردخانه‌های زیر صفر درجه از انواع ۱۵ یا ۱۰ سانتی‌متری استفاده می‌شود .

تفاوت قیمت در انوع ساندویچ پانل سردخانه‌ای

 ساندویچ پانل سردخانه‌ای

قیمت ساندویچ پانل‌های سردخانه‌ای براساس چگالی فوم موجود در هسته، ضخامت فوم، جنس روکش و ضخامت روکش‌ها متفاوت است. همچنین می‌توان از انواع ساندویچ پانل‌های دست دوم موجود در بازار که با قیمت پایین‌تر عرضه می‌شوند استفاده کرد اما استفاده از آن‎‌ها نیز مشکلاتی در پی دارد که از این مشکلات می‌توان به ظاهر قدیمی و نامناسب و دشواری در نصب اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان